Grib ind når medarbejderen har stress

Stresset kvinde der tager sig til hovedet. Stressbehandling med hypnose

 

Tag en snak med medarbejderen

Hvis du som leder fornemmer, at en medarbejder har problemer, er det vigtigt at tage en snak med vedkommende. Jo hurtigere der gribes ind og medarbejderen får hjælp til stress, desto hurtigere kommer medarbejderen ud af stresstilstanden igen.

Afhængigt af hvilke stresssymptomer medarbejderen oplever, kan det være relevant at tale med medarbejderen om at gå til læge, ændre på arbejdsopgaverne, være sygemeldt, få hjælp til stress udefra og lave opfølgende samtaler med vedkommende.

Medarbejdere er ofte for længe om at reagere på stress

Det, jeg oplever i praksis er, at medarbejdere ofte bebrejder sig selv ikke at være “robuste” nok. Eller at de bare liiige skal lave et projekt (over flere måneder) færdigt og så er der lys forude. Eller at de er bange for at blive sagt op, hvis de ikke kan klare arbejdsopgaverne og derfor ikke tager initiativ til en snak med deres leder.

Som leder har du sikkert opdaget, at dine medarbejderes grænser for stress er forskellige. Det hænger ofte sammen med både personlighed, trivsel på arbejdet og trivsel i privatlivet. Det er derfor også meget individuelt, hvad der vil hjælpe og aflaste den enkelte medarbejder og hvilken form for stressbehandling, der er relevant. Det kan I finde frem til sammen – eller få hjælp til udefra.

Og alle kan få stress.

følg din intuition og mavefornemmelse for, hvornår du skal gribe ind. Hellere tage en snak for meget end en gang for lidt.

 

Stressbehandling til medarbejdere

 

Kærligst Janne