Ondt i maven – hvad gør jeg?

Du har sikkert hørt om irriteret tyktarm – eller irritabel tyktarm som det også kaldes. Det er en lidelse, der kan være svær at diagnosticere, fordi diagnosen først stilles, når andre tarmsygdomme, laktose intolerans og gluten allergi er udelukket.

Hvis du ikke selv har irriteret tyktarm, så kender du nok nogen, der har. For irriteret tyktarm er en lidelse, der rammer mellem ca. 15 og 30 % af befolkningen – heraf flest kvinder.

Mange er pinlige over det, så det er ikke sikkert, du hører andre tale om deres maveproblemer. Det kan også være de ikke selv er klar over, at deres gener i virkeligheden er irriteret tyktarm.

Det er endnu uvist, hvorfor nogle mennesker får irriteret tyktarm. Men man mener, at bl.a. ensidig og fiberfattig kost, genetisk disponering og psykiske faktorer som stress, humørsvingninger og angst kan være væsentlige faktorer.

Og det er her hypnose kommer ind i billedet.

Jeg har kunder, der kommer for at få hypnosebehandling pga. irriteret tyktarm. Hos de fleste kan symptomerne lindres væsentligt. Der forskes i øvrigt i hypnosens effekt på forskellige områder, deriblandt også i effekten på irriteret tyktarm.

Resultater fra en norsk videnskabelig undersøgelse foretaget i 2012 viser, at op mod 85 % af deltagerne oplevede, at hypnosen havde en positiv effekt på generne. Faktisk oplevede en stor del af deltagerne gavnlig effekt af hypnosen i op til 7 år efter!

Underbevidstheden får maven til at reagere

Under hypnose er det ofte muligt at finde frem til og arbejde med selve årsagen til, at du har irriteret tyktarm. Og vi kan finde ud af, hvornår det er opstået – altså hvornår din underbevidsthed har fået indlæringen om at få din mave til at reagere med bl.a. at blive oppustet give smerter.

For irriteret tyktarm kan være en form for indlæring i underbevidstheden. Din underbevidsthed har ”lært” at reagere automatisk på en særlig måde i bestemte situationer og sætter derfor de forskellige fysiologiske processer i gang, der giver mave generne.

Indlæringer kan heldigvis ”aflagres” igen. Så under hypnose er det muligt, at ændre de gamle indlæringer i din underbevidsthed, og lægge nogle nye og bedre overbevisninger, automatiske reaktionsmønstre osv. ind i stedet, så du oplever en lindring af symptomerne.

Sådan kan du selv lindre irriteret tyktarm med low FODMAP

Men der er meget andet, du selv kan gøre for at få ro i maven. For som jeg nævnte tidligere, kan kosten have stor betydning for, hvordan din mave har det. Og hvis du gerne selv vil gøre noget ved det, kan low FODMAP diæten være en løsning.

Forskere ved Monash University i Australien har fundet frem til, at bestemte fødevarer med bestemte typer af kulhydrater kan forværre symptomerne, fordi tarmen har svært ved at nedbryde dem.

Forskerne har derfor udvilket low FODMAP diæten, som udelukker eller minimerer bestemte typer af kulhydrater fra kosten. Og når diæten følges, lindres symptomerne på irriteret tyktarm. Så det er altså et spørgsmål om at undgå eller begrænse mængden af bestemte fødevarer i sin kost.

Det australske forskerteam har udviklet en app til mobilen, hvor du kan se hvilke grøntsager, frugter, mælkeprodukter osv., der indeholder hvilke kulhydrater. Den er ret smart at kunne bruge, når du er ude at købe ind og ikke lige kan huske, hvilke fødevarer, du helst skal undgå.

Men diæten kan være vanskelig at overholde, og det kræver, at du er motiveret, bevidst om det du spiser og kan planlægge måltiderne.

Når omlægning af kosten bliver uoverskuelig

Og ja, jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at ændre vaner – også kostvaner. I starten er det mere besværligt, og det kan være en udfordring at spise ude hos familie, venner, på rejser og på restaurant, når du følger diæten.

Men når du ved, hvilke fødevarer du skal undgå, kan du til gengæld have det hyggeligt sammen med andre – uden ondt i maven. Og diæten virker, og giver mere energi og overskud på den lange bane.

Og der er hjælp at hente. Der findes masser af inspiration til low FODMAP opskrifter på nettet. Jeg kan særligt anbefale Karina Baagø, som har specialiseret sig i low FODMAP diæten. Karina har både low FODMAP opskrifter og fif til, hvordan du bedst og nemmest kan leve efter den anbefalede kost. Og så er Karinas opskrifter bare virkelig lækre, indbydende og kreative – også selvom du ikke har irritabel tyktarm.

Det kan være, du synes, det er uoverskueligt selv at give dig i kast med at leve efter low FODMAP diæten. Sådan havde jeg det nemlig i starten.

Så til dig, der er ved at tabe pusten bare ved tanken, har Karina et 3 måneders online forløb, hvor du får hjælp til at følge diæten. Du får både rådgivning, støtte, sparring, madplaner og opskrifter og masser af andet godt undervejs – ret smart.

Der er ingen grund til at lære at leve med ondt i maven, når du godt kan gøre noget ved det.

Uanset om du vælger selv at give dig i kast med diæten, eller vælger at få hjælp til det, så vil jeg ønske dig rigtig meget held og lykke med det. Det betaler sig med ro i maven!

God sommer 🙂

Solskinshilsner fra

Janne