Eksamensangst

Eksamensangst kan gøre det svært at overskue eksamen. Nervøsiteten kan starte lang tid før eksamen, og den kan dræne for energi også længe efter selve presset om præstation er overstået. Hypnoterapi kan hjælpe til at mærke en stærkere følelse af selvtillid og få mere indre ro.


Præstation og vurdering

Eksamensangst har ofte at gøre med at være bange for at blive vurderet, angst for ikke at være god nok, angst for at blive til grin, ydmyget og latterliggjort eller angst for ikke at kunne præstere.

Det kan være angst for ikke at leve op til andres forventninger, frygt for ikke at få mulighed for at gennemføre den ønskede uddannelse eller angst for at blive angst i selve eksamenssituationen – altså angsten for angsten.

Det er ikke sikkert du er bevidst om, hvad det er du er bange for og hvad der udløser symptomerne i forbindelse med eksamen.


Hvordan opleves eksamensangst?

Oftest er symptomerne på eksamensangst bl.a.:

  • hjertebanken
  • øget svedtendens
  • rødme i ansigtet
  • kvalme
  • svimmelhed
  • ondt i maven
  • søvnproblemer op til eksamen
  • svært ved at huske hvad du vil sige
  • ikke får sagt det, du vil sig
  • “klappen” går ned

Uden for din bevidste kontrol

Kroppen reagerer automatisk på, at du ved du skal til eksamen ved at angsten og frygten bliver trigget. Du har sikkert oplevet at kroppens reaktion føles udenfor din kontrol, og ligemeget hvor gerne du vil styre det, så kan det være svært at få kroppen til at falde til ro.

Hvis du kender til at have eksamensangst, kan du sikkert mærke uro i kroppen allerede nu bare ved tanken om eksamen.

For nogle bliver nervøsiteten så slem, at deres resultat til eksamen bliver ringere, eller at de helt prøver at undgå eksaminer eller ikke kan koncentrere sig om at forberede sig i tiden op til.

Det giver derfor god mening at gøre noget ved din eksamensskræk, så du har ro indeni, får vist alt det du kan til eksamen og opnår det bedst mulige resultat.


BOOK TID HER


Nervøsitet på grund af eksamensangst